Totuus rasvoista

Ravintoasiantuntija Juhana Harju kirjoittaa tähän blogiin ravinnosta, ravintolisistä ja terveydestä
— Sinulle, joka haluat pitää parempaa huolta terveydestäsi.Tutkimukset ovat osoittaneet, kuinka monien länsimaalaisten kunto on noussut

Margariinien ”pehmeät rasvat” eivät ole kylmäpuristettujen kasviöljyjen veroisia

Koko juttu

dramaattisesti heidän siirryttyään vanhaan, perinteiseen ruokavalioon ja vastavuoroisesti, kuinka monien perinteistä noudattavien kansojen keskuudessa terveydentila on huonontunut rajusti ihmisten alettua käyttää moderneja öljy ja  ja rasvoja esimerkiksi Intian lääketieteellisen julkaisun (Journal of the Indian Medical Association 2000) mukaan kaupungistuminen on lisännyt intialaisten sydäntautien määrää huomattavasti. Mikä on todennäköisin syy? Se, että  he ovat siirtyneet länsimaiseen ruokavalioon, ja etenkin se, että he ovat vaihtaneet ruokavalionsa perinteiseen( gheen (kirkastetun voin) kasviöljyihin.

Suurin osa tapaamistamme ihmisistä, jotka kuulevat kookos- ja muiden tyydyttyneiden rasvojen edusta , ihmettelen usein yhtä asiaa: ”Jos tyydyttyneet rasvat kerran ovat niin terveellisiä , miksi aina sitten väitetään, että ne ovat vaarallisia?” Ihmettelen tätä usein  Totuus on, että viimeksi kuluneiden neljän kymmenen vuoden aikana tyydytettyjen rasvojen, mukaan lukien kookosöljyn, käyttöä on yleisesti ottaen  on paheksuttu. Tyydyttyneet rasvat on tuomittu ja laitettu lukkojen taakse syytettynä monityydyttymättömien rasvojen, transrasvojen ja jalostettujen hiilihydraattien aikaansaannoksista. Tälläkin hetkellä  nuo rasvat aiheuttavat paino-ongelmia joka puolella puhumattakaa niiden vaikutuksesta eliniänodotteeseen.

Jos kerra tyydyttyneet rasvat aiheuttavat sydänsairauksia ja lihomista,  Niin silloin niiden poistaminen ruokavaliosta olisi luullut laskevan sydänsairaustapauksia  ja ylipainoisuutta. Mutta kun katsot  ympärillesi, huomaat,että näin ei ole! Vaikka olemme velvollisuuden tuntoisestivähentäneet  rasvaa ruokavaliossamme ja siirtyneet vähärasvaiseen ruokiin ja välttäneet tyydvttyneitä trooppisia rasvoja, voita ja punaista liha,: ylipainoisuus on vain jatkanut kasvuaan

Touus on, että “terveyspoliisi” on vanginnut väärän  syyllisen. On turha syyttää tyydytettyä rasvoja tai kookkosöljjyä  hurjasta sydäntautien määrästä (vertaa Filippiini tai Thaimaa, joissa kookosöljy on keskeinen osa jokapäiväistä  ruokaa  ja sydänsairauksien määrä silti pieni). Hyvin monet tutkimukset osoittavat, että jalostettu vilja ja sokerit (etenkin hyvin fruktoosi pitoinen maissisiirappi) — eivät tyydyttyneet rasvat — ovat ylipainoisuuden syy ja että kasviöljyt ja transrasvat ovat keskeisiä tekijöitä sydänsairauksien syntymisessä. Nyt ravintoalan asiantuntijat Yhdysvalloissa ovat viimeinkin alkaneet vaatia USDA:n ruokasuosituksen uudistamista, sillä nykyinen suositus kehottaa käyttämään juuri vääriä rasvoja.

Toistamme vielä: juuri ne rasvat, joita aikaisemmin sanottiin terveellisiksi ja joita suositeltiin käyttämään tyydyttyneiden rasvojen sijaan, ovat itse asiassa osasyyllisiä (yhdessa jalostetun viljan ja sokerien kanssa) Yhdysvaltojen koko ajan kasvavaan ylipaino-ongelmaan ja sydänsairauksiin. Viimeaikaiset tutkimukset ovat paljastaneet, että juuri monityydyttymättömät kasviöljyt, eivät tyydyttyneet rasvat, aiheuttavat kehossa muutoksia, jotka johtavat sydänsairauksiin. Esimerkiksi Bernard Hennigin tutkimus (Journal of the American College of Nutrition, 2001) osoittaa, että omega-6-rasvahappojen liiallinen määrä aiheuttaa valtimoita ympäröivissä soluissa patologisia muutoksia, jotka taas altistavat sydänsairauksille. Monet tutkimukset osoittavat myös, että teollisesti valmistetuissa ruoissa olevat transrasvat ovat monenlaisten sairauksien osatekijöitä. Mitä ovat esimerkiksi syöpä, sydänsairaudet ja ylipainoisuus.

 Näkemys, jonka mukaan tyydyttyneet rasvat aiheuttavat kolesterolin kohoamista ja kolesteroli taas arterioskleroosia, on jo lähtökohdiltaan väärä.

 

Lähde Mary Enig / Sally Fallon kirjasta ” Syö Rasvaa ja Laihdu

 

PITÄÄKÖ VÄLTTÄÄ ELÄINRASVOJA, JOS ON SAANUT SYDÄNKOHTAUKSEN?

.Lääketieteellinen kirjallisuus sisältää oikeastaan vain kaksi tutkimustausta, jotka vertailevat elainiasvapitoisen ja kasvirasvapitoisen ruokavalion kokonaisvaikutuksia (ei pelkästään indikaattoreita, kuten kolesterolia) ihmiseen. Molemmat tutkimukset osoittavat, että eläinrasvat itse asiassa suojaavat ihmistä sydänsairauksilta.

Vuonna 1957 käynnistettiin, The Anti-Coronary Club -projekti, jonka tulokset julkaistiin Journal of the American Associationissa 1966. Tutkimus vertaili kahta ryhmää 40-59-vuotiaita newyorkilaisia liikemiehiä, joista toinen ryhmä nou-

datti järkevää ruokavaliota”, johon kuului maissiöljyä ja margariinia voin sijaan, aamiaismuroja kananmunien sijaan ja kananmunien sijaan ja kanaa ja kalaa naudanlihan sijaan. Kontrolliryhmä söi kananmunia aamiaiseksi ja lihaa kolme kertaa päivässä.

Loppuraportti osoitti. että “järkevää dieettiä” noudattaneiden keskimääräinen seerumin kolesteroli oli 220 mg/dl, kun se toisella ryhmällä oli 250 mg/dl. Mutta ”järkevän ruokavalion” noudattavien joukossa oli kahdeksan kuolemaan johtanutta sydäntautitapausta,  kun toisessa, lihaa kolme kertaa päivässä syöneiden ryhmässä ei ollut niitä lainkaan.

British Medical Journalissa julkaistiin vuonna 1965 tutkimus, jossa tutkijat jakoivat sydänkohtauksen jo saaneet potilaat kolmeen ryhmään. Yhdelle ryhmälle määrättiin monityydyttymätöntä maissiöljyä, toiselle kertatyydyttymätöntä oliiviöljyä

ja kolmannelle tyydyttyneitä eläinrasvoja.

Kahden vuoden jalkeen maissiöljyä saaneen ryhmän jäsenillä oli 30 prosenttia alhaisempi kolesterolitaso — mutta vain 52 prosenttia ryhmään kuuluneista oli elossa.

Oliiviöljy ryhmällä asiat olivat hieman paremmin: 57 prosenttia oli elossa. Mutta ryhmässä, jossa syötiin kaikkein eniten eläinrasvoja, 75 prosenttia jäsenistä oli yhä elossa.

Valitettavasti rasvahypoteesin puolustajat ovat pitäneet huolen siita, etta monet tutkimukset, jotka kumoavat rasvahypoteesin, eivät saa julkisuutta. Niinpa harvat lääkäritkään tietävät näistä tutkimuksista. Seurauksena on, että sydäntautipotilaat kehotetaan säännöllisesti välttämään eläinrasvoja.

Voita vai Margarinia